Praktikant fik virksomhed tættere på Polen

Aleksandra Nowak fandt sin drømmepraktikplads hos virksomheden Frost, der via den 21-årige markedsføringsøkonom fik etableret et tættere forhold til Polen
Af Anne-Mette Gyldenløv
nyhed

Kort efter at Aleksandra Nowak var startet i praktik ved virksomheden Frost, der laver interiør-produkter, spurgte direktør Hans Jørgen Frost: Hvorfor tager vi ikke til Polen og hilser på kunderne?

Det havde den 21-årige markedsføringsøkonom-studerende fra Søften ikke regnet med.

”Det var så vildt. Ikke bare fik jeg lov til at analysere og arbejde med et virkelig marked for et rigtig firma, men jeg fik også lov til at besøge det,” smiler Aleksandra Nowak, der har læst på Erhvervsakademi Dania i Randers, hvor tre måneders praktik er en fast del af uddannelserne.

Aleksandra Nowak kommer oprindeligt fra Polen. Det er et land, der er et interessant marked for virksomheden, der laver produkter til garderobe, bad og living fra erhvervsparken mellem Hadsten og Selling. Via en praktikant, der også talte sproget, kunne direktør Hans Jørgen Frost få gennemarbejdet markedet for at se, hvor stort potentialet egentlig var.

”Det fik Aleksandra (Nowak, red.) virkelig gjort, og hun skabte en tættere kontakt til de polske kunder. Det vil vi gerne gøre igen på andre markeder i Europa via studerende i praktik. Det er genialt at have praktikanter. De kommer ud og lærer virkeligheden at kende, mens vi udvikler os og bliver klogere på os selv,” forklarer Hans Jørgen Frost.Hans Joergen Frost1

Ud i virkeligheden

I løbet af den første tid gik hun hele kunderegistret igennem og lavede markedsanalyse af Polen.

”Men skrivebordsundersøgelser giver ikke det samme som at se virkeligheden med egne øjne, og derfor tog jeg hende med til Polen. Det var en åbenbaring for hende at se, at alt ikke kan undersøges hjemmefra, og samtidig var det en måde at skabe et endnu tættere bånd til vores kunder i landet,” forklarer Hans Jørgen Frost.

Aleksandra Nowak er helt enig.

”Den tur lærte jeg meget af, da jeg fik set, hvordan kundernes showrooms så ud og fandt ud af, hvad de virkelig gerne ville have,” siger hun.

En anden kultur

Det var koblingen af teori og praksis, som i første omgang fik Aleksandra Nowak til at vælge den videregående uddannelse til markedsføringsøkonom.

”I Polen skal du lære ren teori udenad og får ingen praktisk viden på uddannelserne, så jeg var vant til at terpe modeller og endelig ikke sige underviseren imod. Her er det helt anderledes på både studiet og ved Frost, hvor jeg eksempelvis har haft stor frihed til selv at planlægge min tid. Det har jeg aldrig oplevet før,” fortæller Aleksandra Nowak.

Kultur- og værdiforskelle har Hans Jørgen Frost været meget opmærksom på i forbindelse med at have Aleksandra Nowak i praktik, da en chef i Polen leder anderledes end ham.Aleksandra Nowak1

”Det har været vigtigt for os, at Aleksandra fik lært det danske arbejdsmarked at kende. Det er for eksempel vigtigt at vide, hvordan man omgås på en dansk arbejdsplads, og hvordan man taler med sin chef i Danmark,” siger Hans Jørgen Frost og tilføjer, at de også har hjulpet hende med det danske sprog.

Og det er noget, som betyder rigtig meget for den unge studerende.

”Jeg vil gerne nedbryde alle barrierer for at skabe en karriere i Danmark, så det er vigtigt for mig at kunne tale rent og korrekt dansk, og her er både Hans Jørgen og mine kolleger fantastiske til at hjælpe mig,” smiler hun.

Uddannelse vigtigst

Efter sin praktik fik Aleksandra Nowak tilbudt job ved Frost, da hun i juni blev færdig med den videregående uddannelse. Det tog hun glædeligt imod - men kun på deltid.

”Jeg vil læse videre på top-up-bacheloren i International Sales and Marketing Management og samtidig blive endnu bedre til dansk. Mine forældre har altid sagt, at uddannelse er det vigtigste, og med det kan du gøre alt, men jeg er lykkelig for at kunne fortsætte ved Frost.”

Læs mere om den toårige videregående uddannelse til markedsføringsøkonom her